Home    

فراخوان ها

اولویت طرح های کاربردی پژوهشی سازمان خصوصی سازی

www.ipo.ir

فهرست اولويت‌هاي طرحهاي پژوهشي-كاربردي سازمان خصوصي‌سازي

رديف

عنوان طرح

هدف از انجام طرح

1

ارائه الگو و روشهاي اجرايي واگذاري مديريت شركتها از طريق اجاره و پيمان مديريت؛ و واگذاري مالكيت شركتها از طريق اجاره به شرط تمليك

معرفي روش‌هاي مختلف واگذاري مديريت و مالكيت شركتها با تمركز بر تبيين كامل روش واگذاري مديريت از طريق اجاره و پيمان مديريت موضوع ماده (19) قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44؛ دربرگيرند مصاديق، نحوه اجرا و چارچوب بهره‌برداري از بنگاه مورد اجاره و شرايط پيمان مديريت. همچنين تبيين كامل روش واگذاري مالكيت از طريق اجاره به شرط تمليك، دربرگيرنده مصاديق، نحوه اجرا و چارچوب بهره‌برداري شرايط بنگاه مورد اجاره؛ با بهره‌گيري از مطالعات تطبيقي ساير كشورها؛  هدف از انجام اين طرح مي‌باشد.

2

ارائه راهكارهاي عملي جهت توانمندسازي بخش‌هاي خصوصي و تعاوني

يكي از وظايف اصلي نهاد اجرايي خصوصي‌سازي ارائه راهكارهاي عملي جهت توانمندسازي بخش‌هاي غيردولتي (خصوصي و تعاوني)، نحوه اجراء اين راهكارها و ضوابط و شرايط مورد نياز؛ به همراه مصاديق مربوطه مي‌باشد. لذا هدف از انجام اين طرح موشكافي درخصوص بررسي شرايط حال حاضر بخش‌هاي غيردولتي، احصاء مشكلات و چالش‌هاي مبتلا به اين بخش‌ها جهت حضور در فعاليت‌هاي اقتصادي و ارائه راهكار به منظور حل و رفع اين مشكلات مي‌باشد. مطمئناً در اين ميان، ارائه هرگونه راهكاري كه در چارچوب قوانين موجود قابل انجام باشد، نسبت به ساير راهكارها از اولويت برخوردار است.

3

ارائه الگوي مطلوب نظام تأمين مالي، حمايت و تشويق خريداران سهام شركتهاي دولتي

تهيه و تدوين الگوي نظام تأمين مالي، حمايت و تشويق خريداران سهام شركتهاي دولتي به عنوان يكي از راهكارهاي توانمندسازي بخش غيردولتي، يكي از اولويت‌هاي اصلي سازمان خصوصي‌سازي مي‌باشد، زيرا براساس جزء 4 بند الف ماده (40) قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 مي‌بايستي طراحي، تدوين و ارائه گردد. در اين ميان تاكنون آئين‌نامه‌هاي موضوع مواد (16) و (25) قانون ياد شده تا حد بسيار زيادي موضوع اعمال مشوق‌ها را تبيين كرده است؛ هرچند كه اين مشوق‌ها در چارچوبي مناسبتر قابل بازنگري، مي‌باشد؛ ولي سؤال اصلي باقيمانده نحوه تأمين مالي و حمايت از خريداران است كه هر كدام مي‌بايستي به طور جداگانه باتوجه به احصاء مشكلات موجود، منجر به ارائه راهكارهايي عملي گردد. لذا نتيجه حاصل از اين طرح مي‌بايستي درخصوص دستيابي به الگويي مطلوب جهت تدوين نظام‌نامه ياد شده مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

4

بررسي تطبيقي خصوصي‌سازي نيروگاهها در كشورهاي مختلف و ارائه مدل براي ايران

بررسي تطبيقي خصوصي‌سازي نيروگاهها در كشورهاي مختلف براساس شاخص‌هايي معين دربرگيرنده نحوه اجرا و نتايج حاصل، با رويكرد ارائه پيشنهاد در زمينه بهينه نمودن فرآيند خصوصي‌سازي نيروگاهها در ايران در چارچوب قانون موجود و باتوجه به وضعيت حال حاضر نيروگاهها؛ هدف از انجام اين طرح است.

5

بررسي و ارائه شيوه هاي مشاركت گسترده بخش هاي غيردولتي در حوزه تربيت بدني و ورزش

با توجه به تاكيداتي كه در قانون اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي بر واگذاري كليه فعاليتها و امور تصدي گري در بسياري از حوزه هاي فعاليت از جمله حوزه تربيت بدني و ورزش صورت گرفته است، هدف از انجام اين طرح آن است كه ضمن شناخت موانع و مشكلات موجود در اين خصوص، شرايط و بسترهاي لازم جهت توسعه فعاليت بخش هاي غيردولتي در اين حوزه را مشخص نموده و به راهكارهاي اجرايي بمنظور رفع موانع مذكور، كاهش بار مالي و مديريتي دولت در اين حوزه و دستيابي به مشاركت گسترده بخش هاي غيردولتي در حوزه تربيت بدني و ورزش دست يابد.

6

بررسي تطبيقي واگذاري مالكيت شركتها به كاركنان و مديران در كشورهاي مختلف و ارائه مدل مناسب در ايران

علي‌رغم وجود سازوكارهايي مناسب در ايران جهت واگذاري سهام شركتها به كاركنان و مديران همان شركتها يا ساير شركتها، باعنوان واگذاري سهام ترجيحي؛ كه براساس قانون برنامه سوم توسعه شكل گرفته و تاكنون چندين بار مورد بازنگري و تكميل قرار گرفته است، بررسي تطبيقي نحوه واگذاري مالكيت شركتها به كاركنان و مديران در ساير كشورها باتوجه به مقايسه نتايج حاصل از اين واگذاري در ساير كشورها؛ در مقايسه با نتايج حاصل از اين نوع واگذاري‌ها در ايران؛ با رويكرد دستيابي به مدلي بهينه جهت واگذاري سهام به اين افراد، هدف از انجام اين طرح مي‌باشد.

7

بررسي نحوه همكاري متقابل دولت و نهادهاي مالي در برنامه خصوصي سازي كشورهاي منتخب و ارائه پيشنهادات كاربردي براي ايران

آنچه كه در اين تحقيق بايستي مدنظر قرار گيرد اين است كه به طور جامع به خصوصي سازي از منظر استفاده از نهادهاي مالي مرتبط با بازار سرمايه (بويژه بانكهاي سرمايه گذاري) در فرايند واگذاري سهام شركتهاي دولتي نگريسته شود و با استفاده از مطالعات تطبيقي جايگاه مطلوب نهادهاي مالي در برنامه خصوصي سازي كشور تبيين گردد.

همچنين در تحقيق مزبور ضروري است روش‌هايي كه هر كدام از كشورهاي منتخب در خصوصي‌سازي خود بكار برده‌اند به طور اجمالی بيان گردد، موقعيت و جايگاه نهادهاي مالي (بويژه بانكهاي سرمايه گذاري) در كشورهاي مزبور، به‌صورت مقايسه‌اي مورد تحليل و بررسي تفصيلي قرار گيرد؛ به‌عبارت ديگر بايد بررسي شود آيا در اجراي برنامه خصوصي‌سازي در ساير كشورها، از ابزارها و نهادهاي مالي خاصي استفاده شده است يا خير؟ و براساس نتايج حاصله از مطالعات صورت گرفته، بايد راهكارهاي عملي جهت استفاده بيشتر و موثرتر از نهادهاي مالي در فرايند واگذاري شركتهاي دولتي كشور ارائه شود.

8

بررسي تطبيقي شاخصه ‌هاي شفافيت در برنامه خصوصي سازي كشورهاي منتخب و ارائه پيشنهادات عملي نحوه ارتقاء شفافيت در برنامه خصوصي سازي ايران

با عنايت به ضرورت وجود شفافيت در واگذاري‌ها كه به عنوان الزام واگذاري توسط مقام معظم رهبري در سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي تصريح گرديده است؛ و باتوجه به راهكارهايي كه در اين خصوص در قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 تبيين گرديده است؛ به نظر مي‌رسد شفافيت در خصوص واگذاري‌ها نيازمند شاخصه‌هايي فراتر از آنچه كه در قانون پيش‌بيني گرديده است باشد؛ لذا بررسي تطبيقي شاخصه‌ها و راهكارهاي مورد استفاده در ساير كشورها به منظور دستيابي به حداكثر شفافيت در فرآيند واگذاري‌ها و مقايسه آنها با راهكارهاي موجود در ايران به منظور دستيابي به راهكارهايي بهينه و قابل اجرا در اين خصوص، هدف از انجام اين طرح مي‌باشد.

9

مطالعه تطبیقی ساختار و سازوکار اجرایی انجام فعالیت سازمانی نهاد مجری برنامه خصوصیسازی در کشورهای منتخب و ارائه راهکارهای اجرایی در این خصوص

با عنايت به ضرورت تجدید ساختار و تعیین سازوکار اجرایی بهینه انجام شرح وظائف سازمان متولی خصوصی سازی در کشور در راستای گسترش وظائفی که بر عهده آن گذارده شده و تغییرات جدید ناشی از ابلاغ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی؛ به نظر مي‌رسد انجام مطالعه پیرامون ساختارهای سازمانی نهادهای متولی خصوصی سازی در کشورهای منتخب و سازوکار اجرایی بکار گرفته شده در این کشورها و مقایسه این موارد با ایران به منظور بازتعریف مجدد ساختار سازمانی نهاد متولی خصوصی سازی در کشور جهت دستيابي به شکلی از ساختار سازمانی و سازوکار اجرایی انجام فرآيند واگذاري‌ها  که تضمین کننده نیازهای عملیاتی و اجرایی در شکل کارای خود باشد ضرورت می یابد. در این خصوص بررسی ساختار سازمانی کشورهای موفق در فرایند خصوصیسازی و تطبیق آن با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور جهت تبیین ساختار سازمانی نهاد متولی خصوصیسازی در کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است.

10

اولویتبندی واگذاری شرکتهای گروه دو قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاستهای کلی ابلاغی اصل 44 قانون اساسی و تعیین سهم بهینه هر شرکت از واگذاری در هر فعالیت

با عنايت به در دستور کار قرار داشتن واگذاری شرکت های گروه دو قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که واگذاري آنها در بند ج سیاستهای کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبري تصريح گرديده است؛ و باتوجه به لزوم در نظر گرفتن ملاحظات در اولویت بندی واگذاري هر یک از شرکتهای این گروه از فعالیت های اقتصادی که نيازمند تعیین شاخصه‌هايي برای اولویت بندی واگذاری ها فراتر از آنچه كه در قانون پيش‌بيني گرديده است می باشد؛ بررسي کلیه ملاحظات پیرامون واگذاری این گروه از فعالیت ها به منظور دستيابي به سهم بهينه واگذاری هر شرکت به هر یک از گروههای متقاضی خرید(موسسه عمومی غیر دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی ....) در راستای اجرای تبصره 1 ماده 6 قانون یادشده، هدف از انجام اين طرح مي‌باشد. در واقع هدف از این طرح اولویت بندی واگذاری شرکتهای گروه 2 و تعیین سهم بهینه واگذاری هر شرکت به گروههای مختلف متقاضی خرید در هر فعالیت میباشد.

  جهت دریافت اطلاعات بیشتر با دبیرخانه شورای طرحهای کاربردی سازمان خصوصی سازی با شماره 80 الی 88370677 و یا با آدرس ایمیل privatization_doc@ipo.ir ، تماس حاصل گردد.